Annons:
Etikettallmänt
Läst 1480 ggr
chordatas
2014-05-18 18:50

Råtta med ekorre

Hej Jag är sugen på att skaffa någora mer eller mindre exotiska gnagare men skulle gärna hålla dom ihop. Därför undrar jag om någon av arterna råtta, jordekorre, sugarglider, amerikansk ekorre, degu, chinchilla, eller sjusovare skulle fungera i samma bur? De har trots allt liknande krav. Och jag köper hellre en stooor bur till flera arter än en liten per art. Mvh

Annons:
Gabriella.L
2014-05-18 18:54
#1

Följer! :)

jossa5
2014-05-18 18:58
#2

Du får komma ihåg att även om dom har liknande behov har dom ju olika sätt att prata. Bättre att ha flera av en sort bara, så man vet att dom går att ha ihop och att dom kan tolka varandras beteenden.

Och många av dom exotiska ska väl ha stor bur redan från början.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

TeeWeed
2014-05-18 23:34
#3

Jag tror nog inte att det är bra för olika arter att leva ihop med mindre de har jättestor plats, dvs så stort att avståndet mellan grupperna blir naturliga :) Även om de är nära arter så har de olika sätt att kommunicera på och lär de sig att kommunicera med en annan art kan de få svårt att kommunicera med egen art.Och till exempel chinchillor och sugar gliders har så olika typer behov av mat som det går att bli då chinchillan bara ska ha pellets och hö samtidigt som sugar gliders ska ha massor med söt mat, som är skadligt för chinchillan :) Har man ett riktigt stort utrymme, typ 20x20m till exempel och man har flera individer av samma arter så ser jag inget problem med att sätta in dit flera arter. Men så är det ju få privatpersoner som lan erbjuda sina djur sä mycket :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

chordatas
2014-05-19 07:30
#4

Tack för svar! :) Att dom talar olika språk, spelar de någon roll? Skulle de inte bara gå varann ur vägen? Ja chinchilla o sugarglider är kanske inte bästa blandningen, men dom andra då? Mvh

jossa5
2014-05-19 08:31
#5

Ja, det spelar roll med språk, för i värsta fall kan det sluta med att dom slåss på blodigt allvar.

Bara att titta på dvärghamstrar, där du har två hybrider. Dom som ändå har samma gener i kroppen förstår inte heller alltid varandra och kan slåss till döds.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

TeeWeed
2014-05-19 09:47
#6

Hittade en gammal tråd, har inte läst igenom hela, men tror den kan hjälpa dig :)

http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/4daf0af2d4ebea41c70002ec-para-ihop-suggie-med-annat-djur

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
zickan
2014-05-20 14:28
#7

Ett problem är just att det är olagligt att blanda arter. 

Ett annat problem är att många arter skyddar sina revir. Och ett problem är att storleksskillnader kan ge skador. Samma sak att hålla nattaktiv med dagaktiv är nog inte riktigt så smart då de kan störa varandra rätt bra. 

Sugaglider kan man typ inte ha med andra djur som inte äter samma sak. Sugisar kräver en rätt speciell kost och skall inte äta fröer/nötter osv. Kan bli rätt dåliga på fel kost och ja de lär ju äta sånt de inte bör om det finns tillgängligt. 
De är även snabba att ta en mus och tugga på. Så mindre djur som sjusovare är nog att räkna bort. 

Samma sett med chinchilla. De bör endast få pellets och hö. Lätt för diabetes och problem att smälta annan föda. 

Vågar inte säga säkert då jag inte har kunskapen för att säga så mycket mer än vad jag anar. Men skulle tro att ekorrar som liknar varandra rätt mycket, skulle va de ende som skulle kunna funka tillsammans. Om man ser på boende behov som kost. Men man måste nog läsa på hur hårda de är på revir, inkräktare osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TeeWeed
2014-05-20 16:49
#8

De ända djur jag har sätt som har fungerat bra och blandat är sengångare med många olika typer fåglar (vaktlar, papegojor, finkar mm), detta är i en norsk djurpark. Jag vet ingenting om lagar här i Sverige, men det skulle vara konstigt ifall man fick blanda arter bara sådär, då det skulle bli väldigt många ihopsättningar med för lite kunskap så att djuren fick i sig fel kost och så vidare.. 

Nej som sagt, jag vet inte, men tycker iallafall inte själv att man skall blanda arter, med mindre det är såna som kan gå ihop i naturen, Till exempel zebra och antiloper, men jag räknar med att du inte vill ha såna, haha :) En annan viktig grej att tänka på är olika sjukdomar. Vissa arter har utvecklat ett försvar mot just den sjukdomen, och det kan vara farligt för just den andra arten.

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Tsunamis
2014-05-21 14:38
#9

#7 Jag kan inte hitta något i L80 som berör privatperson som håller olika arter ihop?

Enda jag hört funkar någolunda är taggmöss/nataler/tammöss och det är egentligen inget jag rekommenderar. Håller man olika arter ihop är det superviktigt att de är fredliga, ungefär lika i storlek och framförallt fattar varandras språk i någon utsträckning. Vilket gör det hela väldigt begränsat i vilka arter du kan ha ihop. 

Råttor och sugargliders kan du räkna bort direkt att kunna funka med någon annan art. Råttor är jäkligt aggressiva mot allt annat, sugargliders äter specifik mat som ovan redan nämnt. även degu och chinchilla har väldigt specifik kost.

Kollar du på fåglar kan säkert en del hållas ihop. Kanariefåglar och zebrafinkar och andra små fink-arter funkar. Men de uppfyller också det jag poängterade - fredliga, ungefär samma i storlek och kan tolka varandras språk.

MvH  Tsunamis

TeeWeed
2014-05-21 15:21
#10

#9 👍

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

[hejhejhej!]
2014-05-26 18:09
#11

Funkar ju ihop i natur?

jossa5
2014-05-26 18:18
#12

#11 Men i naturen finns det obegränsat med plats. Och då kan dom springa in i varandras territorium, men det är ju inte så att dom umgås med varandra ändå.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

zickan
2014-05-26 18:57
#13

#9 sorry jag har snurrat ihop det. Är reptiler som inte får hållas med olika arter. Eller ja det är inget jag kollat upp bara nått som skrivits häftigt om på repti. Blivit att jag antagit och nu slog det slint i skallen att dra alla djur över samma kant.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Auroo95
2014-05-29 23:01
#14

Säljer två stycken Sugar Gliders. Maila mig för bilder och annan info 

david09_money@hotmail.com

Upp till toppen
Annons: