Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3719 ggr
ajanki
2014-04-11 18:18

Såg ett sällsynt djur på min gårdsplan...

Jag bor mitt i skogen mellan Nossebro och Vårgårda i Västergötland.

Jag ser ganska ofta vilda djur här, mest vanliga som älg, råddjur, hare och vildsvin (inte vilda från början jag vet..men det vimlar av dom nu) har även sett varg två gånger:)

Men häromdagen stod jag i hallen och fick syn på ett väldigt ovanligt djur genom fönstret! Min första tanke var WOW, en sån har jag aldrig sett!! Den stannade till ett par sekunder sen sprang den vidare förbi vår lada. Jag blev helt uppspelt och ropade på resten av familjen, när dom äntligen tittade ut så var den ju såklart borta…men Conny frågar såklart vad jag sett för nåt som fick mig att skrika rätt ut…hmmm, ja sa jag, jag tror det var en skunk…han började såklart skratta och sa att det har vi ju inte här. Jag förklarade hur den såg ut, svart över huvud och rygg, vit på undersidan och en lång lurvig svans.

Vi började googla efter vilda djur men ingen såg ut så som den jag såg.

Pratade med en kompis och hon påpekade att det kan ju faktiskt vara ett djur som blivit utsläppt eller smitit ut från nån. Så då googlade jag igen och hittade bilder på ett djur som såg exakt ut som det jag sett och det var ju en skunk!!

Nu börjar jag ju fundera på hur den ska klara sig, vem som släppt ut den, eller om den smitit. Jag tror att man inte får ha skunk som husdjur i sverige?

Så den som blivit av med sin skunk lär ju knappast annonsera om den…så vet ni nån som bor häromkring och som blivit av med sin skunk så kan ni ju tala om detta!

Vacker var den!

Annons:
[Seaside]
2014-04-11 18:21
#1

Häftig upplevelse! Funderar dock på om du borde ringa någonstans och rapportera det. Tänker att IFALL skunken acklimatiserar sig och blir en del av vår fauna, kan det ju ställa till problem på många sätt…

motherangel
2014-04-11 18:21
#2

hihi får säga till min mamma att hon ska hålla utkik när hon är ute med hunden ;) Hon bor i magra ^^

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

[hejhejhej!]
2014-04-11 18:24
#3

Kanin? Grävling?

ajanki
2014-04-11 18:24
#4

#1 Ja, jag tänkte lite så jag med. Har du nån aning om vem jag ska kontakta?

#2 Ja, det får du göra:)

ajanki
2014-04-11 18:25
[Seaside]
2014-04-11 18:26
#6

#4 Ja du, säg det… Polisen, någon viltjour ?Funderar

Annons:
ajanki
2014-04-11 18:27
#7

#6 Ja, jag får kolla runt lite…

zickan
2014-04-11 19:22
#8

Ja jag kan också tänka mig att det är nån som blivit utsläppt eller rymt. Visst kan en del grävlingar va lite mörka. Men tror ändå man bör kunna se om det var en sådan eller inte. Men svarta är väl aldrig grävlingar?
Om det inte kunde va en tvättbjörn? det vet jag finns i sverige som rymt och som folk håller lagligt som olagligt. 

Som nämt ovan kan det va smart och informera polisen. Det kanske är nån som har anmält en saknad. Eller viltjouren så de kanske kan ta sig dit och se om de kan få tag i den. Finns privatpersoner som har skaffat tillstånd att hålla skunk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ajanki
2014-04-11 21:59
#9

#8 Ja, det måste ju vara nån som släppt ut den eller så har den rymt.

Precis, jag såg ju så klart att det inte var en grävling…jag såg djuret väldigt tydligt och jag hade aldrig skrivit att jag såg en skunk om det fanns minsta chans att det var en grävling eller kanin.

Nej, tvättbjörn var det inte, googlade på den också, det enda djuret som det stämmer in på helt är skunk.

Ja, då ska jag informera polis eller viltjouren.

Jaså, det finns dom som har tillstånd att ha skunk?

Undrar om det är nån här i närheten som har gjort det..?

zickan
2014-04-11 23:28
#10

Ja som privatperson kan man skaffa tillstånd för djur som annars är olagligt att hålla som privatperson. Är nån variant av djurparkstillstånd det handlar om. Man måste uppvisa viss kunskap och att man har det utrymme som krävs. Inte så lätt att få men vet ett par som har. 
Dock vet jag ingen som har skunk i sverige. Skickade till några som har lite mer udda djur om de hört nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TeeWeed
2014-04-12 00:46
#11

Vilken udda, men cool upplevelse! För att göra det enklare för viltjouren att hitta den så kunde du ställd ut kattmat eller något. De är alltätare så kattmat kanske frestar den att stanna i närheten :) De kräver jo en noga diet för att må bra, så är dumt om den stannar länge i naturen.. Hoppas det löser sig!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

ajanki
2014-04-12 08:50
#12

#10 Okej, det visste jag inte.

Så bra, tack!

#11 Bra tips, tack!

Aline
2014-06-17 20:54
#13

Kan det ha varit en järv du såg? Det kan ju finnas omständigheter som gjorde att den befann sig så långt söderut (rymt från djurpark eller hägn t ex).

Annons:
Cahira
2014-06-17 21:58
#14

En video pa hur en skunk ser ut nar den gar. 

Det ar valdigt distinkt utseende pa en skunk sa jag tror inte du sag fel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Seaside]
2014-06-18 08:37
#15

ajanki: Hur slutade historien?

jossa5
2014-06-18 09:57
#16

#1 Med risk att låta korkad, men finns inte skunkar i Sverige, vilt? Har alltid tänkt att skunken är ett vilt djur, och tänkt att dessa kan finnas i södra Sverige. Men så är alltså inte fallet? 🤦‍♂️

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

VildaVittra
2014-06-21 18:31
#17

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TeeWeed
2014-06-25 16:14
#18

#16 Hehe nej det finns inte villa skunkar i Sverige (eller ja, nu har vi tydligen en som går fritt men den är ju inte vill) :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

jossa5
2014-06-27 05:34
#19

#18 Man lär sig nåt nytt varje dag 🤪

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[mommo 12]
2014-07-12 14:20
#20

Inte kungens syster som har släppt lös sina hjortar? :)

Annons:
lollynonna
2014-07-13 14:45
#21

#20 vah?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[mommo 12]
2014-07-13 22:31
#22

Hon bor ju där.

lollynonna
2014-07-13 22:53
#23

#22 har kungens syster hjortar? men inte ser väl en hjort och en skunk lika ut?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[mommo 12]
2014-07-13 22:55
#24

Nej, men om man är t.ex. blind ser man inte det :)

[mommo 12]
2014-07-13 22:58
#25

Och, jag glömde att skriva att kungens syrra äter hjortarna. Inte typ rastar dom eller så. Hon är ju inte direkt super kändis.

lollynonna
2014-07-13 23:19
#26

#24 men om man är blind ser man ju inget alls? hänger inte med:0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

zickan
2014-07-15 12:09
#27

mommo12, hur kan du förknippa en hjort att likna en skunk?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[mommo 12]
2014-07-15 15:03
#28

Om man är en synskadad jätte, kanske :)

Upp till toppen
Annons: