Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 2669 ggr
Dexterr
2014-04-08 10:58

Vandrande pinne

Som liten hade jag en gång en vandrande pinne. Den bodde i en plastlåda, lite större än en glasslåda. Hade ingen kunskap då alls men den levde 6 månader ungefär.

Nu vill jag ha en till, men undrar då:
Hur stort behöver dom bo? Duger en plastlåda eller är det alldelles för litet? Hur ska man då göra för att de ska få luft? Räcker det med hål i locket? (Vet inte hur jag hade som liten)

Mat och sådant vet jag men det är just hur stort de ska bo. Har letat runt lite här men inte hittat något bra svar =). Finns det några speciellt mått ev?

Annons:
Maria
2014-04-08 11:04
#1

Jag har också haft vandrande pinnar.

Det började med en pinne och en morgon upptäckte jag i taket kring lampan 100-tals minipinnar som uppenbarligen hade kläckts under natten. Jag hade ingen aning om att pinnar kunde reproducera sig själva😉

Min man åkte runt till massa zoobutiker för att portionera ut våra små pinnar.

Efter det så var jag väldigt noga att ta bort alla små ägg som var som "svarta små prickar"

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med regler om hur de ska bo för det var så länge sedan jag hade dessa pinnar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TeeWeed
2014-04-08 15:14
#2

Jag vet bara att ifall man inte har stort bog bur till de så får de problemen med att ömsa. Satsar du på 40x 40x 40 till exempel så vet du att du har stort nog, men höjden är det viktigaste. :) Är ingen pinne-expert men de måtten är större än lagliga mått till möss så jag antar att det är stort nog för några pinnar:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

[hasselmusen]
2014-04-19 22:05
#3

Jag kan sådär, men vet att det ska vara tre gånger pinnens längd till taket (25-30cm). Mark ytan är inte så viktig så 30x30x30 eller mindre borde funka. Vet också att man ska undvika vattenskål för de kan drunkna. Vilken sorts pinne ska du köpa för det gäller olika så gå in på vandrandepinnar.nu de har bra fakta och där kan du köpa vandrande pinnar, vandrande blad och bönsyshor som fraktas till brevlådan, snabbt och enkelt!

vinteralvan
2014-04-22 11:17
#4

Rekommenderar också www.vandrandepinnar.nu Dom har också snygga nätkupoler som bur. Jag har en sån och det funkar jättebra.

Upp till toppen
Annons: