Annons:
Etikettavel-uppfödare
Läst 1966 ggr
kigon
3/6/14, 4:08 PM

Bli sebramus uppfödare

Hej!

Jag har haft ett otroligt intresse för sebramöss under ett antal år nu. Kan absolut tänka mig att föda upp dessa, och har pratat med och läst saker från många uppfödare ute i världen då det inte finns så mycket i Sverige. 

Vad jag har förstått skulle lösningen för minsta antalet konflikter vara att ha en större koloni med många honor, och då kommer antingen vissa para sig eller bara alfa-paret. Skulle det då vara möjligt att ha exempel en koloni, och sedan separera avkomman(honorna) i en annan mindre koloni/par med en ny inköpt hane? Vad jag har läst så kommer inte ungarna som blir hanar att para sig med honorna så länge det finns ett alfa-par, så borde bli ok tills de flyttar?

Har också förstått det som att hanen kan stressa ihjäl och döda honan om de hålls i endast ett par hela deras liv, medans andra fungerar som par utmärkt… Kan bli lite av en bedömningsfråga??

Också att det finns risk med att endast sätta honan och hanen tillsammans under parningen, men är det att föredra då man kan separera dem snabbt om de väljer att bli aggressiva?

Alla verkar göra på olika vis, så är inte riktigt säkert vilket som hade fungerat bäst för mig. Gillar dock tanken med en stor koloni då det verkar mest naturligt, men är inte säkert på om det är bäst för mössen, vilket kommer först. Är orolig att det kommer bli kullar efter 3 veckor så honan inte får vila sig om de hålls i koloni? Då hade jag hellre haft 3 burar för honor, hanar och framtida ungar som blir hanar.

Angående burarna så kommer det bli stora akvarium (har ett 100*40*40 just nu som start), och studerar deras naturliga habitat mycket för att försöka härma det så pass mycket som möjligt. Denna gräsmus kan dock bli hittad i både skog och torrare, stenigare områden. Så är inte säker om en ört-aktig marktäckare hade varit bäst eller sand… Kanske en kombination av dessa? Vill dock helst inte kombinera två olika habitat, skulle de vara glada med ett utvalt naturligt habitat? Hade nog helst utgått från skogen då, men då börjar frågorna som vilket "jord" funkar bäst (ej dammiga, har dock ingen erfarenhet med olika sorters jord som underlag så vet inte om de är dammande eller inte), vilka marktäckare är inte farliga för dem, etc? Mycket bark, grenar, hö-nästen, etc är ett självklart. Skulle alt. vilja bygga ett "hus" inuti en ihålig stam med hammockar eller något liknande mjukt, bara för att ge dem alternativet att sova på lite mjukare…?

OBS detta är inte något som jag har tänkt göra nu, utan kanske i nästa år. Vill vara väl förberedd + att jag vill ta gott om tid på mig att försöka skapa ett så perfekt habitat för dem som möjligt. Hade också velat ha hanarna en lite längre tid innan jag införskaffar honor så jag kan bedöma deras hälsa själv, vill inte avla fram på djur som inte mår bra.

Håller också på att flytta just nu, så att fixa med akvariumet blir först om några månader, men vill gärna att erfarna folk kommer med synpunkter!

Jag är öppen för alla förslag och hjälpsamma råd, tack Glad

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Shalin
3/26/14, 2:58 PM
#1

Jag hade hoppats så att någon besvarat dina frågor. Men jag puttar lite så får vi se ^^ Jag skulle också vilja bli uppfödare av dessa vackra gnagare :)


kigon
3/26/14, 3:26 PM
#2

#1 Har fått bra respons på mus iFokus!

http://mus.ifokus.se/discussions/531877f1ce12c4230f001ae4-bli-sebramus-uppfodare

Min största prioritet just nu är att skaffa vaktlar, men planen för sebramössen kommer smått börja så fort jag har bott in mig i mitt nya hem 😃 Flyttar om en vecka, så kommer förhoppningsvis börja söka möss och kontakter runt maj/juni 😍

Vi bor typ 30 min ifrån varandra, skulle säkert kunna samarbeta ganska lätt om båda får igång en uppfödning i framtiden någon gång 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Shalin
3/26/14, 4:21 PM
#3

#2 Åh tack då ska jag läsa där då.

Åh så spännande med vaktlar. Bra du ska vänta lite med mössen så du får bli hemmastadd. Det är ju det bästa att göra såklart hehe.

Så kul att vi bor så nära varandra. Det vore helt fantastiskt om vi kunde samarbeta måste jag säga 😃 Ska skriva upp det så jag kommer ihåg 😉


Upp till toppen
Annons: