Annons:
Etikettallmänt
Läst 1163 ggr
CupcakeGod
2013-02-14 03:22

ohanterbara taggmöss

Jag tycker så synd om skolans taggmöss… Ingen bryr sig om dem för att de är så rädda och gömmer sig så fort någon kommer in i djurrummet. Det går inte ens att kolla på dom för att dom blir så rädda!!! Finns det inget man kan göra för att få dem att bli tamare?

Annons:
[hamster-expert]
2013-02-17 18:08
#1

Min taggmus var jätte tam som en tamråtta, dock inte lika gosig. Man kan försöka locka dem med mat, men det skulle krävas mycket innan de kommer så långt. Först måste de ju lära sig att överhuvudtaget våga vara framme fast nån är i samma rum. Tror nog att de skulle må mycket bättre av att bo hemma hos nån än på skolan.

Att min taggmus var så lugn är väldigt ovanligt, många är dåligt avlade från grossister så att de är skit rädda och kan bitas också.

btw kul att det går så bra med dina gölliga hamstrar ;P

zickan
2013-02-19 12:26
#2

Inte så van med taggmöss. Men håller med #1. Locka med lite mat. Göra de mer vana för det som händer utanför buren. Ställa den är det är folk nästan hela tiden under skol period, men ändå inte så att det blir stressande. Men svårt med skol miljö.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hamster-expert]
2013-02-19 16:23
#3

Det är ju synd att de är så pass rädda, för då vill säkert ingen ta hem dem. Men om någon vill det, kan ni inte fråga de som har hand om taggmössen på skolan om det då? De skulle nog i vilket fall som helst må bättre av att bo hemma hos någon.

Oftast när skolor har djur hos sig, så brukar de vara rädda, stressade och svårhanterliga.

-ted-
2013-02-20 17:36
#4

Hur stor bur har de? Så länge de hålls gruppvis i en tillräckligt stor bur tror jag inte mössen far illa av att inte vara tama, de är i huvudsak nattaktiva och vid den tiden får de nog springa runt ostört :) Däremot är de säkert ingen nackdel att tämja dem så länge det görs sakta och stegvis.

[hamster-expert]
2013-02-20 19:27
#5

#4 jo faktiskt, nu när du skriver det håller jag med om att de ju egentligen inte tar någon skada av att inte vara tama sålänge de bor bra.

Men min taggmus var inte nattaktiv, han la sig senast kl 11 och var vaken ofta under dagen. 😛Men har läst att de är nattaktiva, så han var nog ett undantag.

Liz85
2014-04-22 00:48
#6

Över ett år gammal tråd men fingrarna är klåfingriga… 😉

#5 om din var ett undantag så innebär det att alla mina varit ett undantag och det är några stycken som har bott här genom åren. De har faktiskt lätt att anpassa sig till ens dygnsrytm även om de egentligen säkert föredrar en nattuggla till matte/husse. När jag kom hem från skolan till exempel så dök det alltid upp några nyfikna nosar för att tala om att de minsann också var vakna. De som bor här hemma nu verkar vara aktiva lite hur som, när det passar så att säga. Däremot verkar de vara "morgonpigga" oavsett.

Får de bo i det rum där det är mest aktivitet så har de troligen lättare att ta efter din dygnrytm än om de står i ett mörkt hörn i sovrummet och inte får vara med lika mycket.

Annons:
[hamster-expert]
2014-04-22 11:11
#7

#6 Vad kul att du har taggmöss! =D

Upp till toppen
Annons: