Annons:
Etikettmollusker
Läst 27385 ggr
Rwawr
8/22/11, 11:48 AM

Afrikansk jättesnigel - Info tack?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Ingen aning om vart jag ska slänga in detta inlägg, säg gärna vart jag ska skriva om jag hamnat fel^^)

Igår skaffade jag mig en Afrikansk jättesnigel (latinska namnet: achatina achatina). Har letat efter bra info om dessa små varelser men finns inte så mycket vad jag kan hitta.

Vet att de behöver massa fukt, mat ochsådär.
Men berätta gärna vad som helst om dem som kan vara bra att veta!
Den är bara bebis än så länge men lär ju växa till sig med åren.

Är jätte nyfiken så släng upp allt ni kommer på, visa gärna bilder på era! :)

Bild på min lille Gunnar (a)

Annons:
[Hedvig21]
8/22/11, 11:06 PM
#2

Åh vad söt :)

Är du säker på att det är en A.achatina?

Tycker att kroppen ser väldigt ljus ut som på A.immaculata.

MoaL
8/23/11, 4:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Din Gunnar är supersöt! Hur stor/liten är han nu? :P Men jag säger som ovan, det där är ingen Achatina achatina, utan det ser som sagt ut som en Achatina immaculata. :) Det finns jättemånga olika arter av Afrikanska jättelandsnäckor, så det finns inte bara A. achatina. Den vanligaste är Achatina fulica, en snäcka som blir mellan 10-12 cm i skallängd.
Medellängden på A. immaculatas skal är omkring 11-12 cm, men de kan förstås bli större också om man har tur. :)

De vill som du säger ha fuktigt och gärna någorlunda varmt. A. immaculata är mina favoriter, för de är så aktiva och personliga, och vansinnigt nyfikna. :P En helt underbar art.

Ge den gärna så nyttig mat som möjligt, alltså inte så mycket sallad, utan mer av till exempel maskrosblad, paprika, morot, kål, mango, och så vidare. Undvik exempelvis spenat, eftersom det motverkar upptaget av kalk. Och kalk ska din snäcka också ha ständig tillgång till förstås, i form av exempelvis sepiaskal. :)

Kolla gärna in den här sidan. Den är på engelska, men där finns väldigt mycket bra information. :) Om du är intresserad finns det också ett jättebra engelskt forum med medlemmar från hela världen.

Jag har själv bland annat fyra stycken Achatina immaculata, och de är helt underbara. ;) Andra snäckor jag har av Achatina-släktet är Achatina fulica, Achatina iredalei och Achatina achatina, och jag väntar snart hem några Achatina reticulata albino-bebisar. :D Sedan har jag andra snäckor också, men de är inte av Achatina-släktet.

Jag bifogar en bild på mina underbara immaculator. :P De är ungefär ett år gamla, och den största av dem är 10,2 cm i skallängd.

(Ps. Jag flyttade över tråden till kategorin Mollusker. :) )

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/23/11, 4:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är min favorit av immaculatorna. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rwawr
8/23/11, 1:16 PM
#5

Är inte så bra på det där med "raser" då han är min första men lita rdå på att han är en A.immaculata. :D Bra å veta!

#3 Hur stor kan han vara….hm.. Vet jag inte riktigt hur man ska räkna x) Han är väldigt blyg dock, kryper in i snäckan direkt när man petar på honom men han vänjer sig väl antar jag? :) Ska försöka få en bild när jag är framme på handen så ser man på ett ungefär.
Härligt information! :) Sepiaskal har han och fuktigt är det, vad jag tycker haha.

Men gud vad fina dina var! :o Hoppas lille Gunnar blir lika stor och fin :D

MoaL
8/23/11, 6:15 PM
#6

Det finns inga "raser" inom snäckor, utan 'Achatina' är inom vilket släkte arten finns och skrivs alltid med stor begynnelsebokstav, och - i det här fallet - 'immaculata' är arten, och skrivs alltid med liten begynnelsebokstav (precis så som du skriver. ;) Jag bara förklarar.).

Jag brukar mäta från tippen bak till tippen fram på snäckan, för att få fram skallängden. :)

Han kan vara lite blyg för att han är ensam, de brukar bli modigare om de har sällskap. Dock kan han helt enkelt vara en blyg liten individ, de har olika personligheter. :) Dessutom blir de helt klart modigare om man hanterar dem lite då och då. Snäckor brukar dessutom älska att duscha under kranen i ljummet vatten, och då blir de både piggare och modigare. Mina immaculator, och särskilt min favorit av dem, är hur tuffa som helst. Jag kan till och med röra vid "ögonskaften" utan att han ens drar in dem helt och hållet.

Hihi, ja de är jättefina. :P Så länge du ger bra foder och ordentligt med kalk så kommer Gunnar säkert att bli jättevacker som vuxen. Den här arten växer så fort så det kommer inte att dröja länge förrän han är vuxen. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Rwawr
8/25/11, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Allright!
Tror jag förstår xD

Om man mäter så kan Gunnar inte vara mer än ett par cm.
Haha!
Ja alltså ibörjan är han blyg men sen glider han fram ordentligt och kikar och har sig, haha!

Fick ingen ordentlig bild på honom iaf, men lägger in denna x)

MoaL
8/25/11, 1:42 PM
#8

Vilken liten sötplutt. :P Om vi har någorlunda ungefär samma handstorlek så ser han ut att vara omkring 4-4½ cm i skallängd, alltså bara en liten bebba ännu. ^^ Inom mindre än ett år kommer han att vara i samma storlek som mina skruttar, om han växer som han ska vill säga. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rwawr
8/25/11, 4:26 PM
#9

#8: Haha ja ganska liten är han ännu, haha.
Hoppas på att han blir stor ;D
Känns som det skulle bli roligare då på något sätt ^ ^

MoaL
8/25/11, 4:31 PM
#10

Det är klart, det är ju superroligt med stooora snäckor! :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rwawr
8/26/11, 8:56 AM
#11

Har fått massa frågor från kompisar om varför man skaffar sig en, vad man gör med dom osv. Och såklart "Usch vad äckligt".
Men de har verkligen sin charm! :o Tyckte oxå de verkade äckliga tidigare, sen var jag tvungen att ha en! haha!

MoaL
8/26/11, 1:05 PM
#12

Haha, jag har aldrig tyckt att de är äckliga, bara dundercharmiga och söta. :P Och du ska se hur fantastiskt det känns att hålla i en som i princip täcker hela handflatan. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rwawr
8/26/11, 4:52 PM
#13

Haha jag tror dig! :D
Längtar tills han blir stor ! :)
Fast egentligen så är det ju ingen han… De är ju dubbelkönade. Men han får vara en han xD

Annons:
MoaL
8/26/11, 9:33 PM
#14

Jag kallar också de flesta av mina snäckor för "han", det känns mer rätt än att säga "den". :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vattnadal
8/29/11, 12:56 AM
#15

Jag säger hon om mina!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hedvig21]
9/3/11, 10:49 PM
#16

Mina har namn O.o

Haha!

NeedfulThings
10/23/11, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vad bra att jag hittade den här trådenSkrattande Kanske någon kan svara mig..

Jag har två stycken, de är ganska så stora och jag sköter dem omsorgsfullt med varierad mat, vatten, sepiaskal, fräsch jord och en liten dusch då och då.

Men nu har de legat stilla länge, den ena (harry potterOskyldig) minst två-tre veckor och den andra(pippi) mer än så. Vi flyttade för ett par månader sen och ganska snart efter det grävde båda ner sig. Jag fortsatta att ge ny fräsch mat varje dag och titta till dem. Harry kom då upp ett par vändor, men la sig ganska snart ner i jorden igen. och har nu legat där i flera veckor. jag fortsätter att byta ut maten varje dag i alla fall,

Vad tror ni? Har de gått i dvala eller har de dött? Kan inte förstå vad jag kan ha gjort för fel. Vill ju inte "begrava! dem om de lever fortfarande.

Bifogar en bild på harry, på min femåriga dotters hand från i somras. När vi fick dem var han cirka 1½ cm i skalet och det var tidigt i våras. Kan de ha vuxit för fort? Tycker att de knaprat i sig sepiaskal i parti och minut hihi.

Tycker så mycket om dem, visst är de gulliga när de liksom sträcker på kroppen för att nå extra god mat innan skalet hunnit med?

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

NeedfulThings
10/27/11, 2:00 PM
#18

Har en teori att det kan vara att det blivit lite för torrt precis då efter flytten, så de gått i dvala tidigt??? Läste i någon tråd att det kunde vara så? Hoppas hoppas

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Pinnen72
10/27/11, 2:44 PM
#19

#17 Kan det vara så att något/några av snävkornas förhållanden ändrades i samband med flytten? De har nog gått i dvala precis som du misstänker men det behöver inte vara ngn fara då detta är djurets skydd vid icke optimala omständgheter och förbättras dessa så brukar de kvickna till snabbt.

Två vanliga faktorer är kyla och/eller för torr miljö. Har du ingen belysning sedan innan så sätt dit en lysspot vilket ofta räcker för värme, likaså kan det vara idé att höja fuktigheten i substratet en aning. När det gäller jorden så behöver den inte bytas ofta och gör man ett byte så bör man samtidigt lämna kvar lite av det gamla substratet då en mängd nyttiga microorganismer har hunnits bilads där.

Ngn växtvärk behöver du inte oroa dig för utan det är helt i sin ordning med snabb tillväxt vid goda förhållanden, viktigt är då att de har ständig tillgång till kalk i form av tex Sepiaskal som du skrev ovan.

Lycka till!Skrattande

NeedfulThings
10/27/11, 4:58 PM
#20

Stort tack, Pinnen, Ska prova med en lampa och en liten dusch,

Sepiaskal kan de två äta ett på en-två veckor i princip, så jag passar alltid på och köper flera åt gången, Ett tag ver de slut hos grossisten så inga zoobutiker hade under ett par veckor..Men då fick de äggskal i brist på annat. Men det var långt innan flytten.

De står i ett annat väderstreck nu och kanske är det för svalt i rummet…får testa mig fram.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
NeedfulThings
11/2/11, 9:14 PM
#21

Måste berätta…båda mina gullisar vaknade idag, så jag rusade ner och köpte detas favoritmat - tomater, Och nu har de ätit och krupit runt en bra stund….Blev så himla gladSkrattande Jag gav dem en liten dusch i förmiddags och det gjorde kanske susen.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Upp till toppen
Annons: