Annons:
Etikettminneslunden
Läst 2996 ggr
Ypsilon1
5/22/11, 9:06 AM

Farewell Mumin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Mumin först kom till oss, levde jag varje dag med rädslan att denna dag kunde inträffa när som helst. Han var ju 3,5 år gammal enligt förra ägaren. Senare fick jag förstå att han var faktiskt lite äldre. Men efter några månader glömde jag hur gammal han var, rädslan var borta. Mumin var alltid pigg och glad, och, ja, vi planerade att ge honom ett större och bättre hem. Men vi hann aldrig. Min lilla ung gubbe! Vi har även fått en gigantisk bokhylla tack vare honom :)

Men på torsdag morgon insåg jag att han inte hade ätit sin middag. Sånt händer, särskilt om man får fisk till middag. Då brukade han tugga på lite torrfoder. Han kom inte ut som vanligt på torsdag kvällen. Men igen sånt händer. På fredag morgon hade han inte ätit särkilt mycket av sin middag och jag började oroa mig. Jag vaknar honom och han tar zophobas från min hand och tuggar som vanligt. På fredag kvällen kommer Mumin ut sitt bo med en gigantisk mage. Gas? Infektion? Jag byter ut hans mat med fjärillarvar som kan agera som laxativ.

Och den plågsamma väntan börjar… väntar på att det blir morgon, väntar på att mälarens smådjurklinik skulle öppna kl. 10. Men veterinären är inte på plats. Väntar tills Roslagstulls djurkliniken skulle öppna, kl. 11. Men kan inte vänta mer, vi åker bara direkt.

Mumin verkar vara ganska pigg, mun, och päls och ögon och allt ser ut bra… han dricker vatten och tar maskar från min hand.

På djurkliniken får vi vänta lite till, djursjukvårdaren och veterinären är väldigt snälla och trevliga. Jag blir förvånad att veterinären kan en massa om opossum faktiskt. Det hjälpte att ta beslutet när hon kom in med de värsta nyheterna. Mumins gamla kropp (han har blivit 5 eller kanske 6 år gammal) började slockna… och han fick somna in. Den lilla, trötta killen som vi tog in på morgonen, han åkte hem livslös.

Jag saknar ord för att tacka Mumin för allt han gav oss… som jag har kanske skrivit förut - han var alltid så glad, så tacksam… och så ung tills slut. Man kunde tro att han var odödlig :) Så livfull och nyfiken men samtidigt så snäll och fridfull.

Han sover nu under en vacker ros med stora, vita blommor, i det sista boet som han byggde - ett förvånande mästerverk som vanligt.

Jag saknar dig Mumin!

Annons:
enbartmalin
5/22/11, 11:08 AM
#1

Beklagar :(

Hälsningar Malin

UlrikaD
5/22/11, 12:24 PM
#2

Men nej, så ledsamt:(

Beklagar verkligen!! De verkar vara stora personligheter, dessa små.

MaaariaS
5/22/11, 3:03 PM
#3

BeklagarGråter

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Ratata
5/22/11, 3:34 PM
#4

Beklagar sorgen.

Himla tråkigt att han gått bort, men samtidigt är jag övertygad om att ni gav Mumin minst lika mycket som han gav er. Jag vet att han var djupt älskad, du har ju alltid pratat så väl om honom här på forumet. Han verkade vara en riktigt trevlig liten individ.

smurfan-13
5/22/11, 8:38 PM
#5

Beklagar sorgen. :(

Silvertrasans
5/24/11, 10:15 AM
#6

Men nej så fruktansvärt ledsamt! Beklagar sorgen! Gråter Kramar!

Annons:
Ypsilon1
5/24/11, 1:28 PM
#7

Tack alla för de fina orden.

Även när man förväntar sig att det skulle hända, det är fortfarande sorgsen. Och som sagt, med Mumin var det alltid lätt att glömma hur gammal han var. Alltid lika livfull och nyfiken. Och varje gång när jag kom ihåg att han var så gammal brukade jag säga till honom att han skulle lova mig att han kommer att bli den äldsta opossumen i hela världen :)

Han lever fortfarande i de många underbara minnen. För några veckor sen var Mumin väldigt upptagen med ett stort byggprojekt, och jag lyckades spela in det mesta.

Man kan också säga att Mumin delvis liver i sin son, Pyjamas… som är också en "stor personlighet" som Ulrika sa ovan.

UlrikaD
5/24/11, 1:30 PM
#8

#7 Men Pyjamas finns ju inte längre, det var väl ganska längesen han dog också.Rynkar på näsan

Ypsilon1
5/24/11, 1:47 PM
#9

#8 Är det sant?! Det gör sorgen även djupare. Jag hoppades verkligen på flera underbara nyheter och fyndiga bilder. Beklagar djupt förlusten av Pyjamas :(

enbartmalin
5/24/11, 3:52 PM
#10

#9 Pyjamas dog i november. Jag gick inte ut med det då det tog så hårt. Endast Sajtvärd och Medarbetare här inne fick veta då min lust till sajten helt försvann.
Pyjamas blev ca 4 år.

Hälsningar Malin

ArgaAnette
5/25/11, 7:32 AM
#11

Beklagar! Förstår verkligen att det blivit tomt där hemma :(

Ypsilon1
5/26/11, 8:02 AM
#12

# 10 Jag är ledsen att ha öppnat ett djupt sår :(

[isdrakee]
5/30/11, 9:57 AM
#13

Nej vad tråkigt. Jag beklagar. :(

Men han fick i alla fall en bra sista tid i livet.
Har du tankar på att skaffa en till så småningom?

Annons:
zickan
6/2/11, 8:47 PM
#14

Nej vad tråkigt. Ende felet med djur, de blir inte så gamla :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xcess
6/7/11, 8:19 AM
#15

Nej vad tråkigt Beklagar sorgen!

Ypsilon1
6/9/11, 3:13 PM
#16

Tack alla, en gång till. Vi har upplevt det som en stor förlust, men samtidigt är vi tacksamma att kunna ha varit en del av Mumins liv.

@isdrakee - bara några dagar innan Mumin gick bort funderade jag på att skaffa ett par KO till. vi hade planerat hur buren skulle se ut, och hade köpt allt material.

men nu kommer vi att bygga ut den stora sugar glider buren istället, så att det blir till 2 x 4 kvm burrar. vi kommer att förbättra ockå för vilda djur i trädgården, med fågelholkar, en liten damm, igelkottbo och sånt.

kanske inom ett år kan jag tänka mig att skaffa ett nytt djur, och då stär kortsvansad opossum högst på min lista.

Upp till toppen
Annons: