Annons:
Etikettannonser
Läst 6693 ggr
ArgaAnette
2011-05-03 20:10

Kortsvansad opossum - intresse?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min opossum har fått ungar och jag tänkte redan söka efter intresserade. De kan inte flytta än på någon månad men det skadar ju inte att kolla läget.

Finns det någon här som skulle vara intresserad av ungar?

Priset kommer vara 1200kr/st.

Är du intresserad så maila mig på mikaela.lindell@gmail.com

Mvh

Mikaela

Annons:
zickan
2011-05-03 20:20
#1

Extremt intresserad. Men just nu vet jag inte om jag har platsen för bur. Men varit intresserad i två år av dessa :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ArgaAnette
2011-05-03 20:47
#2

Plats är alltid ett dilemma… Men vill man tillräckligt mycket kan man alltid möblera om och få en fläck ledig i något hörn :) Sedan hur snyggt man får det hemma är ju en annan femma!

zickan
2011-05-03 20:52
#3

Men de kräver ju 2kvm, vid grupp 0.5kvm per djur. Hörn finns alltid ledigt men inte så stora platser. Men försöka man man alltid .-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Silvertrasans
2011-05-03 21:41
#4

Är själv intresserad men som ovan, utrymmet är inte allid det lättaste.

#3, men man ska väl inte ha dem i en grupp? Är inte de solitärer? Du kanske menar ifall de har ungar?

En riktig goding iaf Kyss

Silvertrasans
2011-05-03 21:43
#5

Vart finns ni?

ArgaAnette
2011-05-03 21:47
#6

Jo det är klart… Ibland önskar man att man hade en gård eller liknande. Nu ska man väl inte in och möblera om i reglerna, men man kan ju undra om 2kvm verkligen är ett nödvändigt krav. En del där känns som att det skulle behöva ses över. Regler är bra på många sätt men ibland går det till överdrift. Se på pygmémöss t.ex. Dess utrymmeskrav tycker jag är helt absurda.

Silvertrasans - precis, de är solitära djur.

Annons:
zickan
2011-05-03 22:02
#7

#6 kan inte mer än hålla med. Men jag har haft djurskyddet på kontroll hemma hos mig. Min kompis blev utslängd från sin bostad på 12 timmar. Hade lite över 60 råttor som skulle tvingas bli tvångs avlivade då de hade ingen som ställde upp eller annat boende. Ägaren kastade bara in burar och råttor hos mig utan att hjälpa till och montera voljärerna. Så klart passade två tjejer som hatar mig på att ringa djurskyddet som kom i samma veva.
Gissar att det inte är siste gången de två kommer försöka ge sig på mig. Så jag tänker inte riskera något :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ArgaAnette
2011-05-03 22:07
#8

Vi bor i Malmö.

ArgaAnette
2011-05-03 22:12
#9

Oj då, det var ingen rolig historia! Trist att vissa gör allt för att förstöra för andra!

zickan
2011-05-03 22:18
#10

#9 kan inte mer än säga att så är tyvärr baksidan av råttfolket :-P

Men på söndag så åker troligen min ena soffa. Så kanske får jag upp buren som står i källaren och plats med den. Ev bygga en ny.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ArgaAnette
2011-05-03 23:09
#11

Det är nog inte bara råttfolket tyvärr. De finns i alla kategorier, på ett eller annat sätt!

Tänkte väl det jag, haha… Vem behöver en soffa när man kan sitta på golvet mitt i rummet?

Nåja, säg bara till om du vill boka en unge så fixar vi det, såvida alla inte redan blivit tingade då :)

Det är himla fräsiga djur måste jag säga. Matar mina mest med kackerlackor, vilket de älskar! De är riktiga rovdjur som nog skulle jaga det mesta. Idag serverades musunge. Ser rätt rått ut när de sitter och knaprar på huvudet!

Funderar på om de någonsin kan bli mätta dessa djur. Tycker man kan slänga in hur mycket som helst och ändå vill de ha mer :)

zickan
2011-05-03 23:36
#12

Haha har ju haft tre soffor efter flytten från stort till mindre. Käns som det räcker med en :-P. Skänker bort min nikkala till en kompis om de nu får in den i bilen.
Bara hålla tummarna man lyckas lösa det och det finns kvar någon då. Fast får man fram plats och börjar pilla på en bur. Så får man vänta på tur igen :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
2011-05-06 16:29
#13

K-S opossum går jätte bra att ha i flock om man har rätt utrymme till dom.

:)

Hälsningar Malin

Annons:
ArgaAnette
2011-05-16 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag plockade jag ut ungarna för första gången. Ganska söta, eller vad säger ni?

ArgaAnette
2011-05-16 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

en till

ArgaAnette
2011-05-16 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

en till

ArgaAnette
2011-05-16 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Om jag fått med alla så är det fyra st :)

xjanniex
2011-05-17 12:13
#18

vilka sötnosar!! helt underbara.

Ypsilon1
2011-05-18 09:39
#19

#13 That gives me naughty ideas :) Mumins förra ägare hade också 2 som bodde tillsammans i samma terrariet (och på väldigt liten yta, typa 100x50 cm). Men de var mor och dotter. Jag vet inte om det skulle funka om jag skulle få en kompis åt Mumin.

#14 Ungarna är helt bedårande!!! Det måste vara väldigt kul att få uppleva och följa deras utveckling.

Wand
2011-05-18 12:37
#20

Guuud vilka underbara små liv! Skulle så gärna vilja ha, men med en hund, tre gerbiler och två chinchillor har man inte mycket plats i en liten etta. :(:(

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
enbartmalin
2011-05-18 15:28
#21

#19 Ska du skaffa bör du skaffa en hona i så fall. Men eftersom han är så gammal kan det bli svårt.

Men att ta 2 ungar ur samma kull av samma kön ska inte vara några som helst problem! :)

Hälsningar Malin

ArgaAnette
2011-05-18 15:45
#22

De är helt fantastiskt söta! Det är fantastiskt hur pass lugna de är. När man väl fått ut dem är de inga som helst problem att få dem att somna i ens hand :) tror nog jag måste behålla en eller två!

godisgrisen
2011-05-19 10:10
#23

Jag vill absolut ha en…

Samma problem här vi bor i en tvåa. Sonen har sovrummet och jag sover i vardagsrummet så… hur mycket låter de på natten? Jag sover "okänsligt" och kan tänka mig att dela mina nätter med prassel och lite gnirk. Det gör jag redan då marsvinen ibland vaknar till om nätterna och grejjar runt.

Vi har redan två katter, tre akvarium och en marsvinsuppfödning på ca. 25 djur i lägenheten så djurfyllt är det redan. På önskelistan finns opossum. Spanat och funderat på dem i flera år nu. Enda platsen är under min loftsäng därav nattljudsundran.

Bör de ha terrarium? Eller kan man bygga bur själv? Jag är händig ;). Har inte blivit klok på det…

Fast Malmö… det är en bit det vi bor i Uppsala.

enbartmalin
2011-05-19 11:07
#24

#23 Du bör bygga bur själv om du vill följa lagen, det finns nog inget färdigt terarium i den storleken.

Hälsningar Malin

godisgrisen
2011-05-19 12:40
#25

#24 Den måste väl två meter lång och en meter bred och då blir det ett nästan orimligt dyrt terrarium, bygga kan man ju för ett vettigt pris. Däremot har jag sett att folk har dem i terrarium därför undrade jag om de av "klimat skäl" mår bäst av att bo så. Jag vill bygga själv just för att kunna få till en bra storlek på boendet. Det blir snyggare och roligare också. bygga saker är ju kul ju.

enbartmalin
2011-05-19 12:52
#26

#25 2kvm är minsta lagliga yta dom får hållas på.
Vissa håller dem på mindre yta olagligt, varför får du fråga dom. Men det är inte av "klimat skäl".

Lagen kan vara orimlig ibland, men jag föredrar att dom har förstora mått än för små.
En K-S opossum behöver minst(absolut minst) ett boende på 1m x1m x1m.
Det är i mina ögon ett minimum mått för K-S opossum. Men kan man större så bör man ha det för djurets välmående.

Hälsningar Malin

Ypsilon1
2011-05-19 13:12
#27

#25 Om du tycker att du kan erbjuda en K-S opossum laglig yta, kan jag hjälpa med transport (gratis) i juni (jag kommer att åka till Köpenhamn och kan hämta den lilla på väg hem till Stockholm (Upplands Väsby). Sen kan vi även fixa åka till Uppsala (behöver handla lite på herpechoise butiken i Uppsala). I såfall kommer jag att betala säljaren och sen kan du betala mig när du får din opossum.

Jag vill gärna hjälpa till om det finns en sådan möjlighet, att en K-O opossum kommer att få ett lämpligt hem.

Annons:
godisgrisen
2011-05-19 13:51
#28

#27 Åh det låter ju bra! Fast fotfaranade har jag tusen frågor jag vill ha svar på innan jag tar detta stora beslut. Inga konstiga frågor utan bara vanliga frågor som man bör ha om man ska skaffa en ny art som man aldrig ens sett på riktigt. Du har opossum eller hur? Och bor i Stockholm? Skulle nästan vilja ringa dig och prata opossum. Även om jag letat på nätet och har en massa fakta fattas de "mjuka kunskaperna" saker som lukt, ljud kontaktbarhet och annat man vill veta.

Ypsilon1
2011-05-19 15:10
#29

#28 Jag har en liten KO som heter Mumin (om du letar efter här på forumet kommer du att hitta andra inlägg om Mumin, men också om Malin's KO som heter Pyjamas och dessa kan bli till användning) :)

Mumin luktar nästan ingenting, han är nästan rumsren: han använder sandlåda eller hjulet. Fast nu har det blivit Flying saucer hjulet istället. Som är mycket mer enklare att rengöra.

Han är otroligt nyfiken och mycket mer aktiv än jag förväntade mig, han tar mat från handen och springer inte bort när jag håller på att byta saker i sin bur /terrarie.

Han låter inte så mycket heller. Man hör visst när han rör sig bland halm och sånt eller när han håller på att bygga om och om igen sitt bo. Det hörs också lite när han springer i hjulet om hjulet rör halm och strå.

Han är vaken både under dagen och under natten, men man kan förvänta sig också att opossumar sover ganska mycket. opossum bebisar kan sova i upp till 17 timmar under ett dygn, och opossumar tillsammans med bältor sägs vara de däggdjur som sover längst.

Jag kommer att resa från Köpenhamn den 16e juni. Det är bara att säga till om du tycker att KO passar i ditt liv :)

godisgrisen
2011-05-19 18:10
#30

#29 Ja jag är här på detta forum just för att följa trådar om opossum så ja jag vet det Skrattande.

Tack för lukt och ljudbeskrivningen. Det låter helt okej. Jag är inte känslig för ljud men eftersom jag kommer att sova i samma rum som ev. bur vill jag veta om det går. Halm/höprassel är jag väldigt van vid.

Nu är det ju som vanligt när bra tillfällen dyker upp att de kommer vid fel tidpunkt. Juni är inte bästa tiden för oss att skaffa nytt djur/art eftersom vi brukar åka till vår stuga tre veckor varje sommar. Det känns inte så bra att starta med det. För där skulle boendet för den lilla bli lite mindre eller om jag anser att det är bättre att lämna bort eller låta vara hemma med vakt. Jag vill känna mina djur bättre för att kunna ta de sommarbesluten. Helst tar jag med alla djur (utom fiskarna) till stugan men vet inte om det är det bästa med just en opossum. Till nästa sommar tror jag att jag hittat en strategi därför hade jag tänkt mig detta inköp till hösten… egentligen… men..

Ja jag är riktigt sugen och har varit det i flera år… Jag har även god djurvana och vet vad det innebär med allt jobb med djurskötsel och jag vet att opossumar kräver stort utrymme, kattsäkert boende och lite knasig mat. Är ganska påläst nästan tillräckligt.

Det som lockar är att de är så söta och väldigt udda djur både artmässigt och i beteendet. Så verkar det ju som de fungerar väl som husdjur hoppas jag fått rätt uppfattning om det. Jag har verkligen fastnat för dem.

Jag har alltid haft många djur och tidigare lite olika arter. Katter och marsvin är det som består eftersom de ju enligt mig är de bästa husdjuren. Hund är väl också bra husdjur förstås men inte min grej. Min nyfikenhet och önskan att pröva något nytt har gjort att jag studerat och läst om många olika tänkbara husdjur och det enda som "håller" för mina hårda krav är opossum ingen annan kan passa i vår lägenhet eller så tycker jag att de egentligen är olämpliga som husdjur.

ArgaAnette
2011-05-25 20:46
#31

Helt plötsligt har det blivit fem ungar!? Alla växer och frodas och är urmysiga! Om det är någon som är sugen finns det fortfarande några till salu. Jag skulle gissa att de är leveransklara i mitten av juni. Det går bra att ringa mig på 070 459 30 14.

Ypsilon1
2011-05-26 07:59
#32

Om det finns intresserade från Stockholm / Uppsala / Gävle (och mellanstationerna) kan jag hjälpa (gratis) med transport från Malmö den 16e juni. Det endaste jag kräver är att köparen har eller ska bygga laglig bur.

#30 jag kommer att resa igen till Danmark någon gång i september; om hjälp behövs det är bara att säga till.

ArgaAnette
2011-05-26 08:08
#33

Så snällt av dig GAS1!

godisgrisen
2011-05-26 08:30
#34

Ny kull?Glad

När blir den lev.klar då? Augusti/september? Det skulle pasa mig bättre efter sommarsemester… drömma…

Annons:
ArgaAnette
2011-05-26 17:18
#35

Hehe.. Det känns nog lite tidigt att ta en ny kull nu på direkten är jag rädd :P

godisgrisen
2011-05-26 19:16
#36

Men vem är nummer fem då? Hade den gömt sig?

ArgaAnette
2011-05-26 21:48
#37

Ja, eller gjort sig osynlig :) jag tror mer på det sistnämda, jag menar, jag kan ju inte ha missat någon…

[Stripez]
2011-12-06 20:54
#38

Oh vilka läckra små varelser! :) Grattis till tillskottet! (vet om att det är en ganska gammal tråd)

natal mannen
2012-12-06 11:36
#39

Förvånad

Säg till om du har några nya ungar på väg Glad Håller på med ett Stort terrarium bygge

SamPosse
2016-08-24 20:19
#40

Finns det några människor kvar här som har en K-O opossum? :) såhär 4 år senare..

Jonesponeshej
2016-08-25 10:20
#41

Undrar jag också

Annons:
Alwyn
2016-09-01 09:02
#42

Jag har inte hört någon som har denna art nu längre, tror ni blir tvugna att hämta hem från Hamm i Tyskland om ni vill få tag på dem. Men de kräver som sagt 2kvm yta, mycket kunskap och att man ansöker om införsel från JBV.

zickan
2016-09-06 03:34
#43

Finns nån få som ännu äger. Men inte sett nån uppfödare på dessa under många år nu. Ingen som har annonserat ut eller visat upp bebisar vad jag sett. Även varit dåligt med opossum bilder från danskarna som annars varit rätt inne i dessa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: