Annons:
Etikettminneslunden
Läst 2516 ggr
enbartmalin
2009-03-16 17:28

Död Sebramus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 5 minuter sen fann jag min ena Sebramus JD död, han låg i boet med sin kompis vakande över honom. Vet inte vad som hänt, eftersom jag inte vet deras ålder kan det vara ålderdom..

Nu har jag en fråga till er som kan Sebramöss.

Min kompis har 3(Vuxna) honor och vi funderar på att sätta ihop min hane(han kan ju inte vara ensam) så det blir fler, jag vet att det kan bli problematiskt när det gäller Sebramöss, så vad är det bästa sättet. Sätta ihop en hona och en hane, eller sätta ihop alla fyra tillsammans. Går det överhuvudtaget eller ska han sitta själv?

Tacksam för snabba svar /En Fruktansvärt Ledsen Malin

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
2009-03-16 20:55
#1

Ingen som kan?

Hälsningar Malin

Ladyinred
2009-03-16 22:00
#2

jag har haft 9 sebramöss. men de va ett par med ungar, har aldrig satt ihop vuxna individer.

vad jag har hört så bildar de par för livet. borde innebära att han väljer en o håller sej till enbart henne…

enbartmalin
2009-03-16 22:06
#3

Ja, jag har hört det med, men jag har för mig att det blir problem om man bara sätter in honom hoss allihopa..? Det blir kaos?

Hälsningar Malin

zickan
2009-03-16 22:21
#4

Jag hade 10 vuxna ihop i ett stort terrarium. De dödar inte varandra på en gång så man kan alltid testa. Lite rang gnabb kommer det bli. Men blir det så mycket att hanen tar till flykten i en vrå och blir biten på baken av honorna så får man sära på dom.
I det vilda så lever de i större grupper. Puttar upp en artikel som kanske kan vara till nytta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
2009-03-16 22:22
#5

sätt in allihopa i en ny tillfällig bur där ingen bott innan så borde det funka. sebramöss e ju väldigt fredliga mot artfränder.

enbartmalin
2009-03-17 00:01
#6

#5 ja min kompis har sina sebramöss i samma akvarium som hon har sina 2 marsvin.

Hälsningar Malin

Annons:
Ladyinred
2009-03-17 10:22
#7

blandar hon marsvin och sebramöss!? Förvånad

enbartmalin
2009-03-17 10:39
#8

#7 Ja och det går skit bra, dom trivs jätte bra ihop tro det eller ej ;)

Hälsningar Malin

Ladyinred
2009-03-17 10:46
#9

säg inte det för högt till folk bara. det är olagligt och kan sticka i ögonen hos nån tillräckligt mycket för att göra nåt åt det…

zickan
2009-03-17 11:25
#10

haha mh jo. blanda djur är väldigt hemskt enligt vissa.
I går såg jag på natureplanet på jobbet. En kid(typ rådjur/hjort) liknande unge. Var en lejon hona som hade tagit den ifrån de leva föräldrarna och övertagit diantet.
Växte upp hos denna lejon hona. Tyvärr blev hjorten middag för en parnings sugen hane. INTE honan som diade den.
Det är ju helt sinnes sjukt ;-) saker funkar bättre än vad man tror ibland beroende på djuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
2009-03-17 12:38
#11

#9 #10 Sebramössen och marsvinen sitter och äter ihop osv, så det är inga problem. Men olagligt? Var står det på jbv att det ska vara olagligt?

Hälsningar Malin

Ladyinred
2009-03-17 12:45
#12

jag har jätte svårt att orientera mig på deras hemsida. ska se om jag hittar…

Ladyinred
2009-03-17 12:57
#13

2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin.

detta är vad jag hittat…

Annons:
zickan
2009-03-17 13:10
#14

finns kryphål till allt. det viktigaste är att djurens behov blir uppfyllda. att kompisens mat inte skadar den andra. de inte skadar varandra. djur som trivs ihop och inte skadar varandra får ibland fortätta vara tillsamans.
Speciellt typ om en mamma dör som har ungar där en annan går frivilligt in och tar över.
men man bör inte sätta ihop djur. speciellt inte smått med stort. klämm och skade risken blir för stor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
2009-03-17 22:49
#15

#14 förstår resonomanget, men i detta faller så äter dom olika mat, sebramössens mat står högre upp, och sebramössen bryr sig inte på marsvins maten. Sebramössen är ju inte speciellt ofta på marken, men när dom är det är det inga problem, dom följer marsvinen och kan till och med ligga och sova ihop. Sebramössens gräsbo är skyddat av ett "plank" så dom kan få lung och ro när dom känner för det.

I mina ögon är detta bara positivt, men jag kan förstå folk som inte sett det och bara hört om det. Jag har sett, och det funkar som sagt jätte bra.

Hälsningar Malin

Ladyinred
2009-03-17 23:07
#16

Jag skulle vilja se den buren, tycker att det låter jätte spännande. Min enda oro e att marsvinen skulle råka skada en sebramus.

Upp till toppen
Annons: