Annons:
Etikettallmänt
Läst 8949 ggr
Luckycharm
1/22/11, 10:13 PM

Fennek (ökenräv)

På senare tid har jag hört talas om flera "fall" i Amerika där folk har Fennek som husdjur. Jag är inte så jätteinsatt i det hela och är inte intresserad att själv ha detta som husdjur.

Jag är bara nyfiken på om fler har hört talas om det, ifall ni vet om det är tillåtet i sverige till exempel och det skulle vara intressant och veta hur Fennek är som husdjur.

Tack på förhand Glad

Annons:
gulzebra
1/22/11, 11:34 PM
#1

Nope, de är rovdjur och är således inget man får ha i Sverige :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Luckycharm
1/22/11, 11:47 PM
#2

Okej, tack för svaret :)

JonteL
1/23/11, 12:40 AM
#3

Man får ha dom i Sverige. Men man måste ha tillstånd och rätt stor yta om man ska ha dom :).

En Fennek är vad jag har hört, en av dom snällaste "husdjuren" i USA

Sök på Google om du vill veta mer om hur fennek är som husdjur. Finns massor med fakta om dom på engelska :).

Sen kan du läsa mer om hur du söker tillstånd på sjv eller länsstyrelsen.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Vosjes
1/23/11, 2:19 AM
#4

Fennecs är olagliga här i sverige vet dock inte hur det är om man kan få tillstånd eller inte, men jag tror inte att det går.
Där emot är de jätte mysiga som husdjur enligt utlands ägare av dessa små rävar.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Schniigel
1/23/11, 1:08 PM
#5

Har också läst att de är trevliga och lättlärda husdjur men de är dom sagt var inte lagliga i Sverige, tyvärr.

Vosjes
1/23/11, 2:03 PM
#6

Äsch då, bara flytta till Danmark och skaffa en! Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Schniigel
1/23/11, 2:43 PM
#7

Haha frästande! frågan är dock hur dom går tillsammans med andra djur.

Har även läst att dom är känsliga för drag och fukt så frågan är hur dom mår i det skandinaviska klimatet

Luckycharm
1/23/11, 2:50 PM
#8

Tack för alla svar ^^

Som sagt är jag sjävl inte intresserad av att ha detta djur, men var väldigt nyfiken på hur det låg till. Har nämligen diskuterat fennek hurvida man får eller inte får ha den i sverige med mina vänner.

#7 Jag tror faktiskt själv det ligger något i det där med drag och fukt, eftersom de egentligen lever i torrare klimat.

Skulle vara väldigt kul att någon gång i framtiden hälsa på någon som har Fennek som husdjur, se med egna ögon hurdana de är osv. Glad

Vosjes
1/23/11, 2:55 PM
#9

#7
Våra vanliga huskatter är ökendjur också.
Alla djur är mer eller mindre känsliga för drag och kylan är individuell men eftersom Fennecs bor inomhus är det bara att se till att man stänger fönstret och höjer värmen de kallare dagarna om de ogillar kylan.

Chinchillor är också känsliga för drag och kyla, men de överlever i våra hem eller hur? Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Luckycharm
1/23/11, 2:59 PM
#10

#9
Jo, det har du ju faktiskt rätt i. Tänker aldrig på det med katterna och så, eftersom de är så himla vanligt och de klarar sig fin fint.

Och mina chillor klarar sig ju jättefint också som sagt. Så det funkar säkert jättebra med fennek i svenska hem. Glad

Schniigel
1/23/11, 3:12 PM
#11

Jasså? trodde att våra tamkatter härstammade från den europeiska vildkatten! haha varje dag lär man sig något nytt ;P

i vilket fall som helst så har ju tamkatten några fler år på nacken när de gäller domesticering och har på så vis haft längre tid på sig att anpassa sig till klimatet men du har helt rätt, chinchillan är ju likadant!

Jag tänker mer på att mina hundar/katt älskar att vara på balkongen och det hade kanske inte en sån liten krabat klarat av ;D

Vosjes
1/23/11, 4:27 PM
#12

Så länge du inte låser ut den på balkongen har den ju fri tillgång att gå in till värmen igen. Sen kan man ju bara skaffa en värmedyna och lägga under en bädd eller liknande ifall den behöver extra värme då och då, det vet jag en man som gör i alla fall. Glad

Sen är det ju olika vad djur tycker om vissa Fennecs kanske älskar snö medans andra avskyr bara att man öppnar kylen. Djur är ju så olika.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Schniigel
1/23/11, 4:31 PM
#13

Ja jo det är klart!

Det är otroligt fina djur iaf, har länge varit sugen på en sån hehe

Annons:
Upp till toppen
Annons: