Annons:
Etikettallmänt
Läst 5493 ggr
MoaL
2/18/11, 10:46 AM

Lyckosam!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gissa vem som är tursam idag? :P

Jag brukar aldrig ha djur på vift, men nu har jag haft två stycken på rymmen inom en och samma vecka - och båda återfanns idag. ^^

Den första som rymde var en fet liten zophobaslarv som jag ansåg mogen att bli skalbagge, så jag hade stoppat den i en burk så att den skulle kunna ömsa ut ifred. Jag glömde dock att trycka åt locket ordentligt så den drog sin väg illa kvickt.
Den andra var en liten syrs-tjej som bet mig i tummen, och jag fick fnatt och den flög all världens väg - och jag återfann henne inte. Inte så konstigt eftersom vi har jättestökigt hemma.

Imorse fann jag den stackars lilla syrsan död vid balkongdörren, och nu när jag har börjat städa så fann jag den lilla larven på ett av de dammigaste och stökigaste ställena, haha. :P Men det var på tiden kan jag säga, jag fann den precis där den låg och höll på att ömsa ut till nymf. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2/18/11, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rynk-rynk Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/18/11, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den är alltså på väg att bli en sådan här:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2/18/11, 12:26 PM
#3

Nej vad läskigt Förvånad Vi hade också en såndär larv på vift för drygt tio år sedan vi hittade honom som på sista bilden bakon en kruka som stod på golvet.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Trollhassel
2/18/11, 2:41 PM
#4

Hr rymde en hel hör zophobas för några veckor sedan. De hade gnagt hål i plastburken och krypit ut. Är det några djur jag är rädd för så är det zophobas (vilket folk tycker är underligt när de vet vad jag haft för djur tidigare). Obehgliga små rackare!

Jag hittade en bakom köksbordet och min dotter hittade en i vardagsrummet *ryser*. Är helt övertygad om att de tänkte ta sig in i sovrummet och mörda mig i sömnen. Skrikandes

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[isdrakee]
2/18/11, 2:57 PM
#5

Insekter på rymmen är inge kul. Jag rädd att jag ska tappa någon gravid kackerlacka någon gång. :O

En gång hade jag mjölmaskar som hade lyckats gnaga sig igenom en petbox! Och en petbox är ändå mycket tjockare än dom vanliga små plastlådorna man får från djuraffären. Fick ingen invasion av baggar så det gick bra ändå. :P

MoaL
2/18/11, 2:57 PM
#6

#3 Jag har inte ens vågat säga något till sambon, han är livrädd att något djur ska rymma ut i trapphuset och skrämma slag på grannarna så att vi ska bli vräkta eller något sådant. :P Vad gjorde ni med nymfen?

#4 Hahahaha, stackare. SkrattandeTungan ute Jag tycker att zophobas är söta, men de är rätt duktiga på att bitas. ^^ Och jag älskar baggarna, synd bara att de luktar ganska illa. Obestämd Synd också att man inte kan ha dem utan att de förökar sig, för det blir ju rätt snabbt ett gäng larver om man har några skalbaggar. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2/18/11, 3:03 PM
#7

#5 Nej det är aldrig roligt med djur på rymmen, och särskilt inte insekter som är så små. Smådjur som rymmer hör och ser man ju då de är så nyfikna, men insekter de far in på något svåråtkomligt eller undanskymt ställe så att man inte hittar dem. :/
Usch, kackisarna skulle jag baja ner mig om jag tappade bort, huvva, huvva. Det vill jag inte ens tänka på. :S
What?! Genom en petbox? Mjölmaskar? Jag skulle få krupp, nästan alla mina insekter går i petboxar. ^^ Tur att du slapp mjölbaggarna i alla fall, insekter i maten är mindre mysigt. *ryser*

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Trollhassel
2/18/11, 3:15 PM
#8

#6 Ja, de är riktigt bra på att bitas! Och släpper gör de inte heller. Får lite panik bara av att tänka på zophobas. Skulle gärna ha skallerormar och skorpioner på rymmen bara jag slapp zophobas. Jag tycker vi ska mata djuren med något annat än just dem men sambon köpte hem en låda i alla fall. Han ville nog bara jävlas med mig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MoaL
2/18/11, 3:23 PM
#9

#8 Hahaha, jag har svårt att sluta garva här. xD
Om du tycker att de bits i normalt tillstånd, prova då att kyla ned dem tills de nästan är ihjälfrusna och därefter ta in dem i värmen igen. bits de. O.o Då biter de fast i allt man sätter i närheten av käkarna, plast, tyg, trådar, hår, fingrar. Uuuh, jag får rysningar bara jag tänker på det. Det är riktigt obehagligt. :S Det är som att den lilla hjärnverksamhet de har försvinner, och det är bara kill-kill-kill i huvudet på dem. Jag råkade göra det en senhöst för typ fem år sedan, då jag gick hem från djuraffären och det var väldigt kyligt ute. Yikes, jag gör inte om det. Numer behöver jag förstås aldrig köpa, jag odlar ju själv, men förflyttar jag larver någonstans ifrån så håller jag dem varma och goa, för min egen sinnesros skull. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2/18/11, 4:07 PM
#10

Jag är också lite rädd för zophobasarna dock har jag aldrig blivit biten som tur är.

Jag minns inte vad vi gjorde med den tror att mamma spolade ner den i toaletten bodde ju hemma på den tiden :P

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
2/18/11, 4:11 PM
#11

#10 Näe, stackarn, vilken ovärdig död, drunkna i toaletten. :S Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2/18/11, 4:53 PM
#12

#11
Jo det är super elakt men mamma är super rädd för småkryp och jag har lite fobi för dom också Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
2/18/11, 5:18 PM
#13

#12 Jag var livrädd för insekter när jag var yngre, men sedan vaknade intresset för dem. Fast jag har fortfarande svårt för när de biter - syrsan jag fnurrade iväg är väl ett bevis på det, haha. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[isdrakee]
2/18/11, 5:34 PM
#14

Jag förstår inte hur man lyckas bli biten? Tång ftw.. :P

Varför är dom mest intressanta djuren för det mesta insektsätatande? Oavsett vilken djurgrupp jag kollar på, reptiler, fåglar, däggdjur så ska dom ha insekter.

MoaL
2/18/11, 6:52 PM
#15

Haha, nja, jag tycker nästan att det är ännu äckligare att hålla en insekt med pincett, jag har inte riktigt kontroll på hur hårt jag håller i den. ^^ Jar tar hellre syrsan runt kroppen och håller den så att den inte kan bitas, men den där damen hann ändå nypa mig i tummen. :P (det tog evigheter för mig att lära mig kunna hålla i en syrsa runt kroppen. Insektsmos var min största skräck förr - okej, jag har inte riktigt kommit över den fobin -, jag kunde inte ens avliva små skalbaggar som var halvdöda utomhus. Men jag är stolt över att jag faktiskt var tvungen att lära mig det när jag tog hand om en tornseglarunge i somras. ^^ Nu kan jag skära insekter i småbitar och nypa huvudet av både syrsor och larver)

Ja det kan man fråga sig. Obestämd Som tur är så har jag ganska få djur som ska äta insekter, så jag behöver inte ha några stora odlingar. :) Fast den där tornseglaren åt upp nästan alla mina insekter, det är först nu jag börjar komma upp i antal igen, haha. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: