2009-12-01 22:33 #0 av: zickan

-Fett- Djur behöver precis som vi människor vissa fetter, proteiner, mineraler, vitaminer och spårämnen för att må som bäst. Och har olika behov vid olika åldrar precis som unga, tonåringar och vuxna människor

Djur behöver precis som vi människor vissa fetter, proteiner, mineraler, vitaminer och spårämnen för att må som bäst. Och har olika behov vid olika åldrar precis som unga, tonåringar och vuxna människor. Att aktivt jobba för en välbalanserad kost ger dig i längden ett friskare och mer långlivat djur, och det vill väl vi alla sträva efter. Jag tror det är viktigt att man förstår vilka saker som gör vad i deras kroppar.

Och jag tror att man blir mer medveten om man får en grund i kostlära än om man skulle stapla upp ett antal recept på torrfoderblandningar och blötmats måltider när ingen egentligen förstår varför man har dem ingredienserna man har. Jag hoppas att man ska börja tycka det är kul att ge djuren bra mat. Istället för bara ge den något att äta. Ibland kan man tex ge något som motverkar en viktig del som den hade haft ett större behov av. Vilket kan göra råttan illa. Därför är grunderna viktiga

 bild5cessi.JPG

Fetter

Fett är det energirikaste näringsämnet för kroppen - det innehåller mer än dubbelt så mycket energi än kolhydrater och proteiner. Fett ingår i cellmembran och nervfibrer. Fett skyddar inre organ som hjärnan, hjärtat, levern och njurarna. Fett har även en värmeisolerande funktion i kroppen. De fettlösliga vitaminerna A, D, E och K är beroende av fett för att kunnas transporteras och tas upp i kroppen. Beroende på molekylsammansättning så delas fettsyrorna in i huvudsakligen tre grupper.

Enkelomättade


Omega-9 är en enkelomättad fettsyra som det finns mycket av i olivolja och rapsolja. Finns även rikligt i jordnötter och avokado. Omega-9 anses vara anti-inflammatorisk.


Fleromättade: Omega-3 och Omega-6


Omega-3 fettsyror måste råttan ha. Omega 3 finns främst i fet fisk, fiskleverolja, linfröolja, rapsolja, valnötsolja, sojaolja, tofu, valnötter, alger och mörkgröna bladgrönsaker. Omega-3 ingår i produktionen av de hormonliknande ämnena prostaglandinerna, Prostaglandinerna reglerar cellfunktionerna. Prostaglandinerna indelas i 3 olika typer. Grupp 1 och grupp 3 är inflammationshämmande, sänker blodtrycket och kolesterolet och förhindrar därmed blodproppar. Grupp 2 är det skadliga prostagladinet som stimulerar inflammationer, höjer blodtryck och kolesterolhalten mm. Dem elaka prostaglandinerna bildas av en syra som bl.a. finns naturligt i kött, kyckling och äggula. Man sänker nivån av den elaka grupp 2 genom att ge magnesium.
Omega-3

*

Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar (gynnar det goda kolesterolet och minskar det dåliga.)
*

Minskar risken för blodproppar
*

Minskar blodtrycket
*

Minskar ledsmärta vid reumatism
*

Är inflammationsminskande
*

Motverkar depression
*

Är muskeluppbyggande
*

Hjälper till att bibehålla en god kondition.

Omega-6 måste också tillföras med kosten. Men den är lite av ett ont gott. Omega-6 finns främst i spannmål, vegetabiliska oljor som solrosolja, majsolja och tistelolja. Omega-6 anses bra för blodkoagulationen och inflammationer. Det minskar det dåliga kolesterolet, men sänker dessvärre även det goda kolesterolet. Därför ska man hålla en bra balans mellan Omega-6 och Omega-3. Omega-6 intaget får inte överstiga Omega-3.

 

omega.jpg


Vad är kolesterol

Kolesterol transporteras runt i blodet som små blodfettkulor. Dessa är inte lösliga. Det finns två typer av dessa kulor, det onda LDL-kolesterolet samt det goda HDL-kolesterolet. Man bör därför ha så låga onda kolesterolvärden som möjligt samt så höga goda kolesterolvärden som möjligt. I blodet är fett alltid bundet till proteiner.(Del 2)

LDL-det onda kolesterolet transporterar kolesterol från levern ut i blodbanorna där det kan lagras i kärlväggarna om halten blir för hög. Det är det här kolesterolet som bidrar till blodproppar
HDL-det goda kolesterolet är LDL-kolesterolets motsatt. Det suger upp kolesterolet i från kärlväggarna och transporterar kolesterolet tillbaka till levern.



Mättade fetter.

Mättade fetter finns det mest i animaliska livsmedel som kött och mjölkprodukter som smör, margarin, ost och grädde mm. Råttan har ett naturligt behov av mättat fett. Kroppen kan därför omvandla omättade fetter till mättade fetter när det behövs. Mättade fettsyror ökar kolesterolhalten i blodet om de intas i större mängd. Detta leder till hjärt- och kärlsjukdomar på sikt. Och kan även leda till övervikt och diabetes typ 2. Kokosolja och kokosfetter består främst av de korta kemiska bindningarna av mättat fett som anses vara en nyttigare typ av mättat fett. Mättat fett med korta bindningarna görs (i viss del) om i levern till energi genom att dessa omvandlas till höjd kroppstemperatur.


Transfetter

Transfetter höjer det onda kolesterolvärdet och ökar därmed precis som mättat fett risken för hjärt-kärlsjukdomar. Vad är transfett? Transfett finns naturligt i mejeri- och köttprodukter från idisslande djur, till exempel ko och får. Transfettsyror kan också bildas på kemisk väg då man härdar vegetabiliska oljor. Härdningsprocessen går ut på att vätgas tillsätts till oljan. Väteatomerna binder de omättade fettsyrorna i oljan, och gör dem mättade. Om härdningen avbryts under processen, så att fettet bara blir delvis härdat, uppstår transfett. Fullhärdat fett innehåller inte transfett. Transfetter finns framför allt i industritillverkade bakverk och mat som till exempel pommes frites, pajer, kakor, och godis. Snabbmat är ofta gjord på transfett.

Artikel skriven av: Maria "Nicciz" Nilsson
Orginal publicerad på: Råttor ifokus